Bevaringsopgaver

Udvalg fra Kunstkonserveringens referenceliste

Her kan du læse mere om de vidt forskellige konserverings- og bevaringsopgaver, Kunstkonserveringen har udført. 


Kunstkonserveringen har i foråret udført en del opgaver in situ for medlemsmuseer, blandt andre for Herrgårdsmuseet Gammel Estrup, hvor en af opgaverne har været konserveringen af et alterbillede.

Læs mere

På konserveringsværkstedet på Amalienborg Slot har to konservatorer fra Kunstkonserveringen, Henrietta Havsteen-Mikkelsen og Ioana Rosca Tind, tidligere i år afsluttet behandling af malerier af karruselryttere for Rosenborg Slot.

Læs mere

Juan Muñoz grafiske værk ’A Place Called Abroad’ kan godt give en papirkonservator lettere hovedpine. Det store værk består af otte fotostatiske tryk på papir, som ophænges til et samlet hele, og kunsten er at finde en monteringsløsning,...

Læs mere

Kunstkonserveringens afdeling for papirkonservering har netop færdiggjort konserveringen af en pastel af Theodor Philipsen for Amagermuseerne. Tegnet med gouache og pastel er værket et fint eksempel på Philipsens impressionistiske...

Læs mere

De ni præsteportrætter i Helsingør Domkirke er unikke, blandt andet på grund af deres anseelige størrelse, der afspejler byens daværende magt og rigdom.

Læs mere

Det er en ofte anvendt procedure at desinficere museumsgenstande før deponering på magasin. Men ikke alle materialer tåler desinfektion, der kan foregå ved frysning, varmebehandling eller gasning. Man bør derfor altid rådføre sig med en...

Læs mere

Der udvikles hele tiden nye og forbedrede teknikker indenfor konservering, og for Kunstkonserveringen er det af højeste prioritet at følge med i udviklingen og tilegne sig nye metoder. Derfor har to konservatorer fra Kunstkonserveringen...

Læs mere

Vandskader er noget skidt, og vandskader på moderne kunst er noget rigtig skidt. Traditionelle malerier er påført et lag fernis, og skaden vil ofte begrænse sig til dette. Man kan derfor afrense det skadede lag og herefter påføre en ny...

Læs mere

16 æg støbt ind i plast og godt i gang med en forrådnelsesproces. Manzonis 54 år gamle ’akrom’ er ikke blot en bevaringsmæssig men også en lugtmæssig udfordring at give sig i kast med, har Kunstkonserveringens konservatorer måttet erfare. ...

Læs mere

Faurschou Foundation´s åbnede deres udstillingslokaler i frihavnen med Cai Guo Qiangs storslåede kunstværker udført under kontrollerede fyrværkeri eksplosioner på papirbaner.

Læs mere

Tilmeld nyhedsbrev