Papirkonservering af Theodor Philipsen-pastel

30.Aug 2016

Papirkonservering af en Theodor Philipsen-pastel

Kunstkonserveringens afdeling for papirkonservering har netop færdiggjort konserveringen af en pastel af Theodor Philipsen for Amagermuseerne. 

Udsnit før konservering

Tegnet med gouache og pastel er værket et fint eksempel på Philipsens impressionistiske naturskildringer, hvor det landlige liv med køer, gæs og marsklandskabet ved Amager og Saltholm oftest udgjorde omdrejningspunktet.

Revne i papiret
Set fra bagsiden


Den store pastel, som måler 200 x 160 cm, har tidligere været konserveret, men har i denne forbindelse været limet fast langs kanten på blindrammen med PVA lim. Den 'uelastiske' montering har bevirket, at det lidt porøse papir er revnet i ret omfattende grad, og det har været afgørende for den fremtidige bevaring af værket at finde en løsning, der yder større fleksibilitet.

Papiret var limet fast
Revnedannelsen udbedres


Men først skulle de store revner i papiret udbedres. Dette blev gjort ved at samle revnerne med kraftigt, japansk kozo-papir. Papiret er lavet af en sort morbærtræ, og er med sine lange og stærke kozo-fibre meget velegnet til papirkonservering. Kozo-papiret blev klæbet på bagsiden af lærredet med carboxymethyl cellulose, hvorefter revnerne blev udfyldt med en papirpulp og retoucheret med pastel. Løse farvelag blev konsolideret med klucel G i ethanol eller metylcellulose.

Værket blev herefter monteret på blindrammen med 38 Hollytex-strimler. For at forebygge yderligere revnedannelser i papiret, blev strimlerne herefter fæstnet til blindrammen med velcro. Denne monteringsform giver nu værket mulighed for at bevæge sig, uden at papiret igen revner.

Den færdigkonserverede pastel

Tilmeld nyhedsbrev