Planering af papir i konstrueret fugtkammer

28.Jan 2016

Værket, som måler 1,80 x 2 meter og er malet med akryl på papir, var blevet slemt bulet og havde også en del skader, så det trængte til konservering. En del af dem blev allerede etableret under Kirkebys arbejde med maleriet - grundet papirets størrelse, var han nødsaget til at træde og kravle på det for at kunne komme ordentligt til, og det har grundlagt nogle skader.

En central del af konserveringsarbejdet handlede om at få planeret det bulede værk, og for at kunne bearbejde det store papir valgte Kunstkonserveringens konservatorer at bygge et fugtkammer rundt om det. En træramme blev etableret udenom maleriet, og plastic spændt ud på rammen for at sørge for, at værket ikke kunne komme i direkte kontakt med vand. Herpå blev lagt et lag filt til at holde på vandet, som skulle til for at etablere den ønskede luftfugtighed, og med et afsluttende lag plastic og godt med gaffertape etableredes et hermetisk lukket kammer med en luftfugtighed på ca. 90 %.

Det lukkede fugtkammer
Fugtkammeret åbnes
Nu skal det gå hurtigt
Den våde plastic fjernes
Værket dukker frem
Trærammen er afmonteret


Nu skulle værket hvile natten over i fugtkammeret for at få papiret til at 'slappe af' og således gøre det mere modtageligt for planeringen. Dagen efter blev fugtkammeret forsigtigt skåret op, den våde filt og plastic fjernet og trærammen afmonteret. Ganske hurtigt, for at bevare fugtigheden i papiret, blev et par beskyttende plader monteret ovenpå, og herefter blev værket sat under pres med tunge blylodder. Efter fire dage under pres var Kirkeby-maleriet tørret op, og da pladerne blev fjernet var det tydeligt, at missionen med fugtkammeret var lykkedes - papiret fremstod igen smukt og plant.

Værket dækkes hurtigt igen
Beskyttende plader monteres
Værket sættes under pres


Per Kirkeby-maleriet udstilles netop nu som en del af ARKEN's samlingsudstilling 'Kaleidoskop'.

Tilmeld nyhedsbrev